Besedna igrarija

Nagradni natečaj Besedna igrarija

Igrarija_2

V mesecu marcu začenjamo novo igro. Namen igre je razvijanje besedišča, kjer učenci čim bolj ustvarjalno in pravilno napišejo pomen danih besed. Najboljši učenci bodo prepoznani in na koncu tudi nagrajeni.

Pravila igre

Ali poznate vse besede, ki jih izgovorimo ali preberemo? Kako si jih vi razlagate?

Kaj si predstavljate pod vam nerazumljivo besedo? Kaj pomeni? Nam zaupate?

Igrajte se z nami besedne nepoznanke in se nam pridružite v

nagradnem natečaju v razumevanju neznanih besed ali besednih zvez

z naslovom Besedna igrarija.

Iskali bomo definicijo oz. razlago neznanih besed, ki naj čim bolje zajame in predstavi dano besedo. Neznano besedo nato uporabite v povedi.

Tema natečaja: Besedna igrarija

Časovni okvir: marec – maj 2015

Rezultati: do 10. junija 2015

Komisija: (3 člani tima za Bralno pismenost)

Kazalo

Teden: 30. marec do 3. april 2015 ZAGATA
OKORNOST
RADOST
Teden: 23 do 27. marec 2015 TOLST
ŽOLTA
DOMOLJUBEN
Teden: 16. do 20. marec 2015 LOŽA
VESTEN
ČESTO
Teden: 9. do 13. marec 2015 LONČNICA
SCENA
URBANIST
Teden: 2. do 6. marec 2015 POTOMEC
SVETLOGLED
SMOTRN

Teden 6: 4. maj – 8. maj 2015

Beseda Razred – učenec Razlaga
1. triada –
NEGOVATI
1. razred
Tjaš Jesih, 1. a
2. razred
Zara Stanič, 2. a
3. razred
Sergeja Šturbej, 3. a
2. triada –
HLIPATI
4. razred
Sara Rantah, 4. c
5. razred
Liza Senica, 5. a
6. razred

3. triada –
NAPLAHTATI

7. razred
Ana Močnik, 7. a
8. razred
Tinkara Jene, 8. b
9. razred

Teden 5: 30. marec – 3. april 2015

Beseda Razred – učenec Razlaga
1. triada –
ZAGATA
1. razred
Tjaš Jesih, 1. a
Ko ne vem, kaj storiti za domačo nalogo, ker nisem poslušala učiteljice, sem v zagati ali težavi. Zagata je tudi ozek prostor med hišami.
2. razred
Emilija Plesnik, 2. b
Zagata je ozek prostor in kraj. Zagata je tudi med hišami, mestnimi ulicami (ozke ulice). Zagata brez izhoda je ozka, slepa ulica. Zagata je lahko tudi zaprta ozka dolina med gorami.
3. razred
Tilen Gorišek, 3. b
To pomeni, da se človek spravi v neprijeten položaj ali zadrego. Naprimer srečam svojo učiteljico in zaradi svoje zamišljenosti jo spregledam.
2. triada –
OKORNOST
4. razred
Kaja Srpčič, 4. a
OKOREN pomeni biti neroden – pri besedah in dejanju. Vsak človek je kdaj okoren: pri hoji, plesu, delu, kuhanju, pogovarjanju … Pri opazovanju živali vidimo, da so tudi one lahko okorne.
5. razred
Nika Gorišek, 5. b
Okoren je tisti, ki premalo hodi, se giblje in ni telesno aktiven. Poznamo pa tudi ljudi, ki so okorni zaradi zdravja. Največ okornih je med hrbteničnimi bolniki in starejšimi ljudmi. Proti okornosti se lahko borimo z večjo telesno aktivnostjo. Starejši ljudje in bolni pa se proti okornosti borijo s strokovno telovadbo, ki jo izvajajo fizioterapevti.
6. razred
Ema Mrvič, 6. a
Beseda okoren ima več pomenov. Okoren človek je človek, ki je počasen, nefleksibilen, zakrnel, neelastičen ali neroden. Ljudje včasih rečemo: »Joj, kako si pa ti okoren«. S tem v resnici mislimo, da je človek neroden ali počasen.
3. triada –
RADOST
7. razred
Žan Seničar, 7. c
Radost – to je čustvo, ki izraža veselje, zadovoljstvo.
Naprimer:Dobil je dobro oceno, zato je radosten, kar pomeni, da je vesel oz. zadovoljen, ker je dobil dobro oceno.
8. razred
Tinkara Jene, 8. b
Radost je sopomenka besede veselje, sreča. Pasja radost je, ko psu daš priboljšek. Otroška radost je, ko majhnemu otroku kupiš sladoled.
Zloradost pa je sopomenka za hudobnost in škodoželjnost.
9. razred
Sanja Žveglič, 9. a
Radost je sopomenka za veselje, srečo.
Na primer: solze radosti, ob uspehu ga je prevzela radost …

Teden 4: 23. do 27. marec 2015

Beseda Razred – učenec Razlaga
1. triada –
TOLST
1. razred
Tjaš Jesih, 1. a
Tolsti, to je debel človek, lahko mu rečemo debel človek. Jaz pa bi si želela imeti tolstno denarnico.
2. razred
Timon Imperl, 2. b
Tolsti je lahko človek, žival, ki ima na telesu veliko tolšče, mesa, oziroma tisti, ki ima veliko maščobe in masti.
3. razred
Jerneja Župevc, 3. b
Tolst – je stvar (človek …), ki ima na telesu razmeroma veliko tolšče oz. masti. Primer: tolsti prsti, tolsto meso …
2. triada –
ŽOLTA
4. razred
Brin Samec, 4. a
Žolt-a-o je stvar, izraz za rumeno barvo. Naprimer: žolta pšenica, žolt kljun, žolto zlato, žolti cekini, žolt bolnikov obraz …
5. razred
Valentina Žveglič, 5. c

Beseda žolta opisuje oziroma pomeni barva. Pomeni rumena barva.
Primer:

– žolta svetloba,
– žolto sonce,
– žolta narcisa

6. razred
Ema Mrvič, 6. a

ŽOLTA – ženski spol
ŽOLTA je starinska beseda, ki pomeni RUMENA BARVA
Naprimer: ŽOLTI cekini

ŽOLTA svetloba

črno – ŽOLTA zastava
ŽOLT regratov cvet
ŽOLTA barva
Travnik je ovit v žolto svetlobo, saj je poln rumenih regratov.

3. triada –
DOMOLJUBEN
7. razred
Žan Seničar, 7. c
Domoljuben  – pridevnik, ki izraža ljubezen do doma, domovine. Naprimer domoljubna oseba je oseba, ki ljubi dom, domovino.
8. razred
Tinkara Jene, 8. b
Domoljuben človek je tisti, ki ljubi dom in domovino. Če je domoljuben pesnik, piše pesmi o tem, kako ljubi svojo domovino in kaj o njej čuti. Že 3 leta zapored pa v Sloveniji prirejajo FESTIVAL DOMOLJUBNE PESMI, kjer izkazujejo poklon domovini.
9. razred
Sanja Žveglič, 9. a
DOMOLJUBEN – je tisti človek, ki ima rad dom, domovino. Lahko je tudi domoljuben pesnik, ki piše domoljubne pesmi, pesmi, ki se nanašajo na domovino. Lahko pa je tudi domoljubna lirika, ki izpoveduje, kaže ljubezen do naroda.

Teden 3: 16. do 20. marec 2015

Beseda Razred – učenec Razlaga
1. triada –
LOŽA
1. razred
Tjaš Golobič, 1. a
Loža je majhen prostor v gledališču z nekaj sedeži in posebnim vhodom.
2. razred
Timon Imperl, 2. b
Ja kaj pa je to, sem najprej pomislil, nato pa malo raziskoval in ugotovil, da je loža majhen prostor z nekaj sedeži in posebnim vhodom, zlasti v gledališču. Lože imajo dober pogled na oder. V loži so običajno sedeli bogati, pomembni ljudje.
3. razred
Pia Naja Kukec, 3. c
Loža je balkonček s sedeži za manj ljudi. Najdemo jih v kulturnih dvoranah, gledališčih, operah. Iz lože se zelo dobro vidi na oder.
2. triada –
VESTEN
4. razred
Karin Možina, 4. a
Vesten pomeni biti skrben za vse stvari. Naprimer, da en človek hoče kaj narediti in to opravi zelo dobro.
5. razred
Valentina Žveglič, 5. c

Vesten pomeni, da si odgovoren in spoštljiv do neke naloge, obveznosti, ki jo moraš opraviti. Pomeni tudi, da delo, ki si si ga zastavil ali ti ga je kdo drug, dobro opraviš, da se lahko drugi nate zanesejo, saj vedo, da boš dobro opravil.
Pomeni pa tudi, da vestno ravnaš z viri (energija, voda, denar) – ne zapravljaš po nepotrebnem – varčuješ.
Vesten si lahko tudi do opravljanja domačih nalog, učenja, skrbi za domačo žival in podobno.
6. razred
Ema Mrvič, 6. aMartin Zeme, 6. a

Vesten je lahko vsak človek, če se le trudi. Da je učenec vesten, pomeni, da redno opravlja naloge in vse zadolžitve, po načelih vesti. Vesten je človek, ki ne zamuja in ga žre vest, če česa ne naredi dobro. Zelo si prizadeva, da dobro opravi delo. Človek, ki dela po načelih vesti, je VESTEN.

Vesten človek nikoli ne zamudi,
saj pravočasno od doma odhiti.
Vesten človek je tisti,
ki nikoli nič ne izpusti,
saj beležiti se mu mudi.

Vesten človek gara cel dan,
zato včasih je zaspan,
takrat mu v glavici doni
in počitka si želi.

3. triada –
ČESTO
7. razred
Žan Seničar, 7. c
Često – beseda pomeni pogosto, mnogokrat ponavljajoč dogodek. Naprimer čestokrat pomaga, kar pomeni, da velikokrat, pogosto pomaga
8. razredTinkara Jene, 8. b ČESTO je protipomenka besede redko. Beseda pomeni gosto, pogosto.
Primer: Često ne ve, kaj bi počel.

Teden 2: 9. do 13. marec 2015

Beseda Razred – učenec Razlaga
1. triada –
LONČNICA
1. razred
Živa Požar, 1. c
So okrasne rastline, katere rastejo v lončkih. Meni so najljubše sobne lončnice s pisanimi cvetovi. V naš dom prinašajo srečo in lepoto.
2. razred
Timon Imperl, 2. b
Je okrasna rastlina, ki jo gojimo v cvetličnem loncu. Poznamo veliko cvetočih lončnic, ki krasijo okenske police in balkone hiš. Za njih skrbimo tako, da jih redno zalivamo in gnojimo.
3. razred
Sergeja Štrubej, 3. a
Lončnica je sobna rastlina, ki raste v lončku. Lončnice so lahko okrasne zaradi dekorativnih listov ali cvetov. Polepšajo nam bivalni prostor.
2. triada –
SCENA
4. razred
Brin Samec, 4. a
Beseda scena pomeni pripravo gledališča ali filma na predstavo ali dogodek z opremo, kustumi, zvokom, osvetljitvijo … Drugi pomen besede je izražanje čustev (izbruh jeze, trme …), kar nam je vsem znano, če ne drugače od naših mam – »napravil je celo sceno.«
5. razred
Nik Radovič, 5. c
Scena je lahko glasbena, filmska, gledališka, igralska. Lahko pa jo naredi razvajen otrok v trgovini, ko mu mama ne kupi igrače ali sladkarije.
6. razred
Ema Mrvič, 6. a

Scena ima lahko več pomenov:

Sceno uporabljamo pri likovnih, gledaliških ali filmskih delih. Scena navadno stoji v ozadju dvorane ali prostora. Navadno je na njen naslikana tematika iz dela, ki ga uprizarjajo pri gledaliških igrah. Scena je lahko sestavljena tudi iz rekvizitov ali pohištva, predvsem poznamo takšno sceno pri gledaliških delih. Poznamo tudi filmske scene, ko nekdo uprizori določeno dejanje, je dobro odigral sceno. Poznamo še en pomen besede scena, ko se nekdo z nekom prepira v javnosti, mu pravimo, da dela sceno, saj ga spravlja v zadrego.

3. triada –
URBANIST

7. razred

Žan Seničar, 7. c

Urbanist – strokovnjak za načrtovanje in urejanje novih naselij in mest ter smotrno urejanje in vzdrževanje naselij in mest z upoštevanjem maksimalne kakovosti življenja, močne in konkurenčne gospodarske vloge mest ter zdravega okolja.
8. razred
Hana Kašič, 8. a
Urbanist je oseba, ki se ukvarja z načrtovanjem, gradnjo in urejanjem naselij. Ta oseba se mora dobro spoznati na računalnike in dobro je, da ima prostorsko orientacijo.

9. razred

Sanja Žveglič, 9.a

Urbanist je strokovnjak, ki se ukvarja z načrtovanjem, urejanjem naselij.

Teden 1: 2. do 6. marec 2015

Beseda:
Razred – učenec Razlaga
1. triada –
POTOMEC
1. razred – Tjaša Jesih, 1. a Potomec je sorodnik. Jaz sem potomka svojih staršev. Podedovala sem njihove lastnosti.
2. razred – Domen Kozinc, 2. b Mi smo potomci svojih staršev, dedov, babic, pradedov, prababic … Ko bomo odrasli, bomo tudi mi imeli svoje potomce.
3. razred – Sergeja Štrubej, 3. a Potomci so živa bitja. Potomci so tisti, ki so podobni svojim staršem. Potomci so ljudje in živali. Potomci imajo iste lastnosti kot njihovi starši.
2. triada –
SVETLOGLED
4. razred – Brin Samec, 4. a Svetlogled je sopomenka beseda optimist. Optimist ali svetlogled je tisti ali tista, ki na prihodnost ali trenutne dogodke vidi dobro, svetlo in pozitivno.
5. razred – Nik Radovič, 5. c Svetlogled je optimist. Na življenje gleda pozitivno in z veliko dobre volje. Vedno upa na najboljše in nikoli ne obupa.
6. razred – Ema Mrvič, 6. a Svetlogled je človek, ki vedno pozitivno gleda na svet in na situacije, v katerih se znajde. Zanj je kozarec vedno na pol poln. Iz vsake situacije, pa naj bo še tako črna, poišče nekaj pozitivnega. Rad pomaga drugim s svojo pozitivno naravnanostjo. Zanj velja pregovor: nikoli ni tako slabo, da ne bi moglo biti bolje.
3. triada –
SMOTRN
8. razred – Tinkara Jene, 8. b Smotrn je beseda, ki opisuje človekovo lastnost. Ta človekova lastnost je, da je usmerjen k določenemu cilju, ki si ga je zadal. Ta človek je tudi načrten in premišljen.

POTEK IGRE:

  1. Po radiu Slavček knjižničarka prebere vsak teden 1 besedo za vsako triado.
  2. Učenci (od 1. do 9. razreda) vsak na svoj list napišejo svojo razlago pomena teh besed oz. definicijo besed (lahko jo poiščejo v SSKJ in drugih priročnikih, za pomoč vprašajo knjižničarje), se podpišejo (ime in priimek, razred) in razlage vržejo v nabiralnik v knjižnico.
  3. Rok za oddajo je vsak petek do 15. ure, vendar le za besede, ki so bile dane v reševanje v tistem tednu (v tekočem tednu).
  4. Komisija določi zmagovalca tedna za vsako triado. Ime in priimek zmagovalca posamezne triade sta objavljena po radiu Slavček, na spletni strani šole in na oglasni deski knjižnice skupaj z zmagovalčevo razlago besede. Končni zmagovalec je tisti učenec vsake triade, ki zbere največ zmag.
  5. Zmagovalec vsake triade prejme nagrado.

Pripravili:

Člani tima-a za Bralno pismenost OŠ Sava Kladnika Sevnica in knjižničarka Danijela Dornik.